22 Kasım 2024 Cuma



13:20   ÖMÜR; “KIMSEYE PABUÇ BıRAKMAYıZ”   13:17   KıRATLı; “CHP’LI VEKILLERIN YAPTıĞı BARBARLıK VE EŞKıYALıKTıR”   13:15   KOCAMAZ; “TOPLUMDA ŞIDDET SıRADANLAŞTı”   13:13   ÇOCUKLAR, GÜNLERINI ÖĞRENEREK KUTLADı   15:26   ÇAMLıYAYLA’DA ÖĞRENCILERE EĞITIM DESTEĞI   15:23   “SPORU TABANA YAYMAK ISTIYORUZ”   15:18   TÜRK BAYRAĞıNı İTALYA’DA DALGALANDıRDıLAR   00:09   EĞITIM SEN’DEN ‘GIYIM KODU’ PROTESTOSU!   00:06   İŞÇİ KARDEŞ, PATRON KALLEŞ   00:03   BAŞKAN TUNCER’E ÇİRKİN İFTİRA!   01:52   DMD HASTASI DENİZ ALİ İÇİN YARDIM GECESİ DÜZENLENDİ   15:13   SİYASET VE İŞ DÜNYASI BU DÜĞÜNDE BULUŞTU   15:06   MAVİ BAŞKAN: ‘ERDEMLİ SİYASET DEĞİL, HİZMET İSTİYOR’   09:48   ÇÖPTE BULUNAN BEBEĞİN ANNESİ TUTUKLANDI   09:40   KUM ZAMBAKLARI KORUMA ALTINA ALDI   09:28   TOROSLAR’DA 30 YIL SONRA BİR İLK!   09:32   YAŞATıRKEN ÖLMEK ISTEMIYORUZ!   09:23   ‘YAŞAMı SAHIPLEN’ KAMPANYASıNA YOĞUN ILGI!   15:00   MİLLETVEKİLİ AKIN: “MERSİNLİLERİ, ‘EKMEK VE ADALET’TE BULUŞMAYA DAVET EDİYORUZ”   09:41   AKMİB’İN AĞUSTOS AYı IHRACATı 453,5 MILYON DOLAR  
 
 
 
 
PANDEMİ İHRACATTA BOŞ KONTEYNER SORUNUNU DA BERABERİNDE GETİRDİ
   

Bir yılı aşkın süredir dünyayı etkisi altına alan pandemi, dünya genelinde konteyner sıkıntısı yaşanmasına neden oldu. Arz-talep dengesinin bozulması nedeniyle gemilerin ve konteynerlerin çoğunun Çin ile ABD arasındaki ticarete yönlendirildiğini belirten MDTO Yönetim Kurulu Üyesi Atahan Çukurova, birçok ülke gibi Türk ihracatçıların da boş konteyner bulmakta zorlandığını söyleyerek pandeminin normalleşmesiyle bu sorunun ortadan kalkabileceğine işaret etti.

 

Tarih : 10 Mart 2021 Çarşamba 12:14

Korona virüs pandemisinin dünya ekonomisine bir etkisi de lojistik sektöründe yaşanıyor. Günümüzde artık ülkeler arası deniz taşımacılığında ağırlıklı olarak konteyner kullanılması, pandemi sürecinde arz-talep dengesinin bozulmasıyla boş konteynere olan ihtiyacı artırdı. Ancak, birçok ülke ihracat yapabilmek için boş konteyner bulamıyor. Türkiye de ihracatını artırmasına karşın, boş konteyner bulmakta zorlanan ülkeler arasında yer alıyor. 

“BOŞ KONTEYNER SIKINTISI PANDEMİNİN GETİRDİĞİ BİR SORUN”

Mersin Deniz Ticaret Odası (MDTO) Yönetim Kurulu Sayman Üyesi Atahan Çukurova, hem konteyner sıkıntısını hem de navlun fiyatlarındaki artışı değerlendirerek, çözüm önerilerini anlattı.

Boş konteyner sıkıntısının pandeminin getirdiği bir sorun olduğunu belirten Çukurova, “Pandemide arz ve talep dengeleri korkunç değişti. Arz vardı, talep yoktu. Lojistik sektörü mutlaka devam etmek zorunda. Lojistik zinciri dünya için çok önemli. Zaten kısıtlamalar sırasında bizim sektör kısıtlamalara en az tabi olan hatta olmayan bir sektördü; dolayısıyla lojistik devam etti. Bu sefer talep fazlalaştı. Şimdi öyle bir yere geldik ki özellikle Çin-Amerika arasındaki ticaret, aradaki açığı kapatmak için çok yüksek boyutlara ulaştı” dedi.

“KONTEYNERLERİN ÇOĞU ÇİN İLE AMERİKA ARASINDAKİ TİCARETE YÖNLENDİRİLDİ”

Konteyner taşımacılığı çok ciddi maliyetler gerektirdiğine işaret eden Çukurova, dünyadaki tüm konteyner taşımacılığının yüzde 85’ini 10 büyük firmanın yönettiğini, 3-4 firmanın birleşmesiyle kurulan bu firmaların da kendi ülkelerinde çok büyük devlet destekleriyle ayakta kaldıklarını ifade etti. Çukurova, “Dolayısıyla bu firmaların idare ettiği dünyada ekonomik bir hareket. Bu arz-talep dengesinin bozulması nedeniyle gemilerin ve konteynerlerin çoğu Çin ile Amerika arasındaki ticarete yönlendirildi. Hatta talep çok, yeteri kadar konteyner ve gemi veremiyorlar, bazı hatlara ticaretlerini kestiler, gemi göndermediler. Mesela Afrika’ya, Güney Amerika’ya çok kısıtlandı. Brezilya, Ekvador gibi ülkelere de gemi adedi çok kısıtlandı” şeklinde konuştu.

“BOŞ KONTEYNER BULMAKTA SIKINTI ÇEKİYORUZ”

Türkiye’nin de bu arz-talep dengesi bozukluğundan etkilendiğini ve konteyner sıkıntısı doğduğunu dile getiren Çukurova, “Gemi sayısı azalmıştı, o normale geldi ama boş konteyner bulmakta sıkıntı çekiyoruz. Bunun sebebi de ihracat çok, ithalat az. İthalat, birincisi döviz kurları nedeniyle azaldı; ikincisi de ihracatımızın tonaj bazında yükselmesiyle 60’a 40 oranında düştü. Dolayısıyla ihracata yönelik konteyner bulmakta sıkıntılarımız var” ifadelerini kullanarak gemi ve konteyner sayısının taleplere yetmediğini söyledi.

“NAVLUN FİYATLARI BİN-2 BİN DOLARDAN 8-9 BİN DOLARA ÇIKTI”

Bu sıkıntılar nedeniyle navlun fiyatlarının da 6-7 kat arttığına dikkat çeken Çukurova, “Yıllar boyu çok düşük, 200-300 dolara düşen navlunlar vardı. Uzakdoğu navlunumuz bin-2 bin dolar arasındaydı. Bu da düşüktü o zaman, biz de bunu kullanıyorduk. O zaman da talep-arz ters yöndeydi; gemi firmalarının elinde çok ucuza çok konteyner vardı. İhracatçılar, pazarlıkla çok ucuz fiyatlara taşıdılar. O zaman bizim avantajımızaydı. Şimdi durum tersine dönüştüğü için bu fiyatlar korkunç yükseldi. Uzakdoğu’ya ortalama bin-2 bin dolar olan navlunlar 8-9 bin dolarlara çıktı, çünkü talep çok, arz az. Devlet desteğiyle iflaslardan dönmeyi başaran bu firmalar da doğal olarak yıllarca yaptıkları zararı bu günlerde bu şekilde kapatıyorlar. Bu fiyatlar, arz-talep dengesinin oturmasıyla makul seviyelere düşecektir ama bu da zaman alacaktır. Bir-iki ayda bunun oturmasını bekleyemeyiz, sene sonuna kadar belli seviyelere gelecektir” şeklinde konuştu.

Yaşanan sıkıntı nedeniyle ekonomide de kayıp olduğunu belirten Çukurova, “İhracatçılarımızın maliyetleri yükseldiği için kar marjları çok düştü. Onlar da ayakta kalmak için belki zararına veya çok az karla satış yapmak zorunda kalıyorlar” dedi.

“SAĞLIĞA BAĞLIYIZ. PANDEMİNİN NORMALLEŞMESİ SONUCU ARZ-TALEP DENGESİ DE NORMALLEŞECEKTİR”

Sorunun çözümünün, arz-talep dengesinin belli bir yere oturmasına bağlı olduğunun altını çizen Çukurova, bunun da pandeminin normalleşmesiyle mümkün olabileceğine işaret ederek,“Biz ülke olarak da bizden daha büyük ülkeler de bu konuda bir şey yapamazlar. Bu bir ticarettir. Buna yasalarla kurallarla emrivaki bir düzeltme yapamazlar, ‘fiyatını şu seviyeye getireceksin’ veya zor kullanarak ‘bize daha fazla konteyner getir’ diyemezler. Büyük denizcilik firmaları da bu eksiklikleri görerek tamamlamaya çalışıyorlar. Örneğin, Çin çok büyük rakamlarda konteyner imal ediyor ve bunu her gün piyasaya sürüyor. Dolayısıyla zaman içinde bu konteyner eksikliği yok olacak. Arz-talep dengesi, yeni imalat konteynerlerin piyasaya girmesi ve gemilere yüklenmesiyle sorun zaman içinde azalacak ama bugünden yarına olmaz. Pandemi çok önemli. Pandeminin normalleşmesi sonucu bu arz-talep dengesi de normalleşecektir. Dolayısıyla sağlığa bağlıyız” şeklinde konuştu.

Dayanacaklarını belirten Çukurova, Türkiye ekonomisinin bir sürü kriz geçirse de çok güçlü bir altyapısı olduğunu vurgulayarak, “Özellikle KOBİ’lerimiz çok güçlü ve manevra kabiliyetleri çok güçlü. Bu tehlikelere karşı çok çabuk önlem alıp kılık kıyafet değiştirebiliyorlar ve ona göre kendilerini uyarabiliyorlar” diye konuştu.  

Paylaş :
 
Etiketler :  pandemi, ihracat, boş, konteyner, sorunu

Yorum Ekle comment Yorumlar (0)

Yapılan yorumlarda IP Bilgileriniz kayıt altına alınmaktadır.



  SPOR HABERLERİ
 
  MERSİN GÜNDEM

  NÖBETÇİ ECZANE
  SOSYAL MEDYA
 
 

 




 
 
ANASAYFA İLETİŞİM KÜNYE HABER ARŞİVİ GİZLİLİK İLKELERİ

 
Siteden yararlanırken gizlilik ilkelerini okumanızı tavsiye ederiz.
mersingundem.com.tr © Copyright 2019-2024 Tüm hakları saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilemeden yayınlanamaz, kopyalanamaz, kullanılamaz.

URA MEDYA